Any Internacional de l'Agricultura Familiar Extensió Universitària Facultat de Ciències

Logo Extensió Universitària Facultat de Ciències   Extensió Universitària Facultat de Ciències
Extensió Universitària Facultat de Ciències

Any Internacional de l'Agricultura Familiar

Logo AIAF14
Mans arròs
camp
Arrossars
Albufera
Logo AIAF

Conferència: "Agricultura familiar y Cooperativismo" - 5 de desembre, 15:00h. (Sala de juntes Facultat de Ciències)

José Daniel Gómez López

Els diversos sectors de l'agricultura espanyola i, per extensió, de la província d'Alacant, han experimentat durant les últimes dècades una extraordinària transformació estretament vinculada a les contínues revisions, modificacions i reformes de la Política Agrícola Comuna (PAC), en un context d'aprofundiment de la competència a escala mundial i disminució de qualsevol suport institucional a l'agricultura. En aquest escenari adquireixen cada vegada major rellevància les cooperatives agràries. Es tracta d'entitats dotades d'una àmplia base social, i que es caracteritzen per que són importants agents generadors d'activitat capaços de contribuir de manera decisiva al desenvolupament sostenible de les zones rurals, tant des de la perspectiva econòmica com de la social i mediambiental.

Les cooperatives agràries són estructures associatives, la gènesi de les quals està lligada al desenvolupament d'activitats en l'àmbit de la producció, el comerç, les finances i la prestació de serveis amb la finalitat de millorar les condicions de vida dels agricultors en el medi rural, les famílies i les regions on la cooperativa està localitzada i actua. Les cooperatives agràries naixen com a instrument col·lectiu emprat per a defensar, principalment, els interessos dels xicotets i mitjans agricultors d'origen familiar, davant les constants crisis que pateix el sector agrari i que es manifesten més recentment en una reducció lenta dels ingressos que perceben (rendes), un augment constant dels preus en els factors de producció, i una disminució de les ajudes institucionals (subvencions).

Les cooperatives agràries també són instruments importants que contribueixen a la permanència en el medi rural de la xicoteta explotació agrícola familiar, la presència de les quals s'ha reduït durant les últimes dècades per altres motius com ara l'edat avançada de l'agricultor i el ben reduït relleu generacional, una superfície de cultiu insuficient i molt parcelada, un ús molt limitat de mitjans tecnològics (a causa del cost elevat) en les explotacions, sobretot aquelles localitzades en zones desfavorides i de muntanya, i la situació de desavantatge que tradicionalment pateix la xicoteta producció familiar i, per extensió, les organitzacions cooperatives en la comercialització de productes agraris, davant la gradual consolidació de monopolis i oligopolis en l'àmbit de la producció i la distribució agroalimentària. En aquest sentit, les cooperatives agràries tenen un paper molt important en l'articulació i vertebració de l'heterogeni espai rural, i en la pervivència de la xicoteta producció familiar.

JOSÉ DANIEL GÓMEZ LÓPEZ és doctor en Filosofia i Lletres (secció Geografia) de la Universitat d'Alacant.

És docent de grau de Geografia Política i Social i Activitats Turístiques en el Mitjà Rural.

És docent en la Universitat d'Alacant del Màster Desenvolupament Local i Innovació Territorial, en el qual és coordinador de l'assignatura Les Activitats Agropecuàries i les Seues Implicacions Territorials.

És docent en la Universitat de València del Màster Administració i Direcció d'Empreses i Entitats no Lucratives de l'Economia Social, en el qual imparteix l'assignatura Cooperatives Agràries i Desenvolupament Rural".

És director del grup de recerca Cooperativisme, Desenvolupament Rural i Emprenedoria Solidaris en la Unió Europea i Llatinoamèrica de la Universitat d'Alacant.

És director del Curs Internacional de Cooperativisme, Desenvolupament Rural i Medi Ambient que s'imparteix en la Universitat d'Alacant.

És codirector i coordinador a Espanya del Master Profissional em Desenvolvimento Rural i Gestao d'Empreendimentos Agroalimentares do IFPA Campus Castanhal-Pará-Brasil.

Codirector del Curs Internacional de Cooperativisme i Desenvolvimento Rural en la Universidade Estadual de Maringá-Paraná-Brasil.

És codirector del Curs Internacional de Cooperativisme i Emprenedoria Solidaris en la Universidade Federal de Pará-Pará-Brasil.

Codirector del Seminari Internacional Desenvolvimento Rural Sustentavel, Cooperativisme i Economia Solidària en l'Instituro Federal do Pará-Campus Castanhal-Pará-Brasil.

Les seues línies de recerca són l'associacionisme agrari, el cooperativisme rural i urbà, el desenvolupament local, el desenvolupament rural, el desenvolupament territorial, economia social, l'emprenedoria solidària, la geografia econòmica, la geografia rural, la història dels moviments socials en el medi rural i en la ciutat, incubadora universitària de cooperatives i cooperació al desenvolupament.