Tecnologies quàntiques, la revolució del segle XXI Estudis de la Facultat de Ciències

Logo Estudis de la Facultat de Ciències   Estudis de la Facultat de Ciències
Estudis de la Facultat de Ciències

Tecnologies quàntiques, la revolució del segle XXI

Xarrada dirigida a l'alumnat del Grau en Física

Dr. Javier Prior, professor titular de la Universitat Politècnica de Cartagena.

Informació biogràfica

Les tecnologies quàntiques representen el pròxim avanç on utilitzarem propietats quàntiques, com la coherència i l'embolic, per a millorar el nostre món clàssic. El recent vaixell almirall europeu sobre "Tecnologia quàntica" ha assenyalat quatre àrees principals: la simulació quàntica, Computació quàntica, Comunicació quàntica i Quàntum Sensing, on l'alta sensibilitat dels sistemes quàntics coherents a les pertorbacions externes s'utilitza per a millorar el rendiment dels mesuraments de quantitats físiques.

El problema de la decoherència, la dissipació i els processos ambientals és l'obstacle principal que troba avui el desenvolupament de les tecnologies quàntiques. Cada realització d'un qubit físic en l'àmbit de les tecnologies quàntiques inevitablement patirà interaccions amb el seu entorn incontrolable. En la primera part de la xarrada, presentaré un nou camp conegut com a biologia quàntica en el qual la interacció entre el sistema i el medi ambient ajudarà a mantenir les coherències quàntiques del sistema. En la segona part em centraré en Quàntum Sensing QS. Explotant les propietats quàntiques d'entrellaçament i coherència, quantitats com ara la càrrega, camps magnètics i elèctrics, i temperatura poden ser mesures amb una sensibilitat superior a qualsevol metodologia clàssica. Els nous conceptes de QS que s'estan desenvolupant actualment podrien proporcionar tècniques de mesurament innovadores per a la biologia, la química, la ciència dels materials i la medicina.

Grau en Física »