XVII edició. Dinàmica no lineal, teoria del caos i sistemes complexos: una perspectiva històrica Estudis de la Facultat de Ciències

Logo Estudis de la Facultat de Ciències   Estudis de la Facultat de Ciències
Estudis de la Facultat de Ciències

Col·loquis de Física (Ciència de Hui)

Miguel A. F. Sanjuán, Catedràtic del Departament de Física de la Universitat Rei Juan Carlos. Nonlinear Dynamics, Chaos and complex Systems Group.

La noció de dinàmica ha evolucionat amb el temps. Ara quan parlem de dinàmica, no solament entenem el moviment dels cossos celestes i els sistemes mecànics sòlids, sinó qualsevol canvi pel que fa al temps d'una o diverses variables. Des d'aqueix punt de vista, podem trobar dinàmica pertot arreu, en qualsevol camp de la ciència. D'aquesta manera, ara es té una visió més general, que inclou els moviments del mercat de valors i les variables econòmiques, canvis de concentració en les reaccions químiques, canvis en les variables fisiològiques, biològiques i mèdiques, el moviment dels potencials d'acció de les neurones, etc, aportant una visió de caràcter més interdisciplinari.

Les diferents interaccions entre les parts que constitueixen un sistema físic i els seus corresponents mecanismes de retroalimentació, constitueixen una font de no linealidad i complexitat, que afegit a la dependència sensible a les condicions inicials, característic del comportament caòtic, comporten un canvi de perspectiva dels sistemes dinàmics amb importants conseqüències en la comprensió de la ciència.

En aquesta conferència es donarà una perspectiva històrica de la Dinàmica No Lineal, la Teoria del Caos i els Sistemes Complexos, on s'inclouen algunes de les diferents fonts que han contribuït a la construcció de la disciplina tal com la coneixem a dia d'avui. Entre elles, el problema dels tres cossos i la mecànica celeste, la turbulència i la dinàmica de fluids, la irreversibilitat i els fonaments de la física estadística i l'equació logística i la dinàmica de poblacions en biologia. Nombroses escoles de matemàtiques i física han jugat un paper essencial en el desenvolupament històric de la matèria, entre les quals s'inclouen l'escola francesa, la russa, la japonesa i l'americana. El coneixement d'aquesta perspectiva històrica permet comprendre l'amplitud de la disciplina en si mateixa i de les multiples aplicacions interdisciplinàries als diversos camps de les ciències.