XV edició. Asterosismología: una finestra a l'interior dels estels Estudis de la Facultat de Ciències

Logo Estudis de la Facultat de Ciències   Estudis de la Facultat de Ciències
Estudis de la Facultat de Ciències

XV edició. Asterosismología: una finestra a l'interior dels estels

Col·loquis de Física (Ciència de Hui)

Aldo Serenelli - Institut de Ciències Espacials (CSIC-IEEC)

L'astereosismologia, l'estudi de les oscil·lacions estel·lars, té més de 100 anys d'antiguitat. No obstant açò aquesta branca de la física estel·lar s'ha desenvolupat fortament en l'última dècada, gràcies al llançament de missions espacials dedicades especialment al seu estudi, com els satèl·lits CoRoT i Kepler. L'estudi de l'espectre d'oscil·lacions d'un estel ofereix una eina única per a comprendre la seua estructura interna i per a determinar també quantitats fonamentals com la massa, el radi i l'edat d'un estel. Per aquestes raons, en els últims anys l'astereosismologia s'ha establit com una branca principal de la física estel·lar, però també com a component fonamental en l'estudi de l'evolució de la Via Làctica i de sistemes exoplanetaris. En la xarrada, presentaré un panorama del desenvolupament actual de l'asterosismologia, del posicionament d'aquesta pel que fa a diversos camps de l'astrofísica, i de les seues perspectives futures, tant a curt com a mig termini.