x edició: Biofísica de la cèl·lula mare Estudis de la Facultat de Ciències

Logo Estudis de la Facultat de Ciències   Estudis de la Facultat de Ciències
Estudis de la Facultat de Ciències

x edició: Biofísica de la cèl·lula mare

Col·loquis de Física (Ciència de Hui)

Dra. Josefina María Vegara Meseguer, professora doctora de la Universitat Catòlica de Múrcia (UCAM).

La Biofísica és la branca de la Física aplicada que s'ocupa de descriure i d'explicar els sistemes biològics a partir de les lleis i principis generals de la Física. Totes les cèl·lules d'un organisme viu tenen la capacitat de respondre a estímuls diversos, endogens o exògens, generant una resposta específica que dependrà de l'estímul en qüestió i del receptor que cada cèl·lula posseïsca. Hi ha tant estímuls físics com la calor i la pressió, químics com els neurotransmisores i les hormones però també estímuls elèctrics.

L'estudi de les propietats elèctriques de les membranes de les cèl·lules excitables i la seua implicació en diversos processos fisiològics comprèn una de les branques de la Biofísica (bioelectricitad). La membrana cel·lular està composta per una bicapa lipídica travessada per canals iònics, proteïnes transmembranàries que mitjançant l'obertura d'un porus condueixen ions generant una activitat elèctrica que controla el potencial de membrana. La seua activitat és fonamental en la generació del potencial d'acció cardíac o la transmissió nerviosa. A més, els canals iònics intervenen en processos fisiològics nombrosos tan diversos com ara la proliferació cel·lular o la secreció d'insulina. Patologies nombroeses estan relacionades amb aquestes proteïnes i s'enquadren dins del terme "Channelopathies".

El futur de la medicina regenerativa es troba en la teràpia cel·lular amb cèl·lules mare, per tant, la caracterització de les cèl·lules mare no solament des del punt de vista bioquímic sinó també des de la biofísica, ens permetrà conèixer la seua funcionalitat i aplicació per al tractament de diverses malalties com la diabetis o el càncer.